Робота практичного психолога
З урахуванням основних тенденцій щодо змін у системі освіти дітей з особливими освітніми потребами окреслено напрями діяльності, які потребують підвищеної уваги, одним з яких є психологічний і соціальний супровід інклюзивного навчання в Україні.
Практичний психолог в інклюзивному середовищі формує психологічну готовність учасників навчально-виховного процесу (дітей, батьків, педагогів, представників організації) до взаємодії з дитиною з особливими освітніми потребами. Така психологічна готовність формується через проведення тренінгових занять, лекторіїв, семінарів, консиліумів, виступів, тощо, зміст яких спрямований на подолання упередженого ставлення до дітей з особливими потребами, руйнування міфів і стереотипів, стигматизації та дискримінації.
Напрями роботи психолога (при порушенні емоційно-вольової сфери)
Корекційна робота при проявах агресії:
1. Бесіда з батьками, визначення проблем;
2. Визначення напрямів роботи з дитиною;
3. Психокорекційні ігрові вправи для усунення агресії дитини;
4. Елементи псих одрами для зняття емоційног напруження дитини;
5. Психомалюнок, намальований разом з дорослим;
6. Рекомендації батькам:
- ігнорувати агресивну тенденцію в дитини, не фіксувати на них увагу інших;
- включати агресію в контекст гри, надавати їй нового соціального змісту.
- заборонити дитині проявляти агресію.
Корекційна робота з тривожною дитиною:
1. Бесіда з батьками, визначення проблем;
2. Визначення основних напрямів колекційної роботи
3. Вправи із залученням дитини до уявних ситуацій
4. Ігнорування конфліктних ситуацій
5. Розробка тактики збереження свого фізичнго та психічного здоров’я
6. Рекомендації батькам:
- навчити дитину відчувати позитивні емоції;
- гратися з дитиною, підвищувати її емоційний фон, збагачувати гру новими елементами;
- установити з дитиною відносини довіри та доброзичливості.
Корекційна робота з імпульсивню дитиною:
1. Бесіда з батьками, визначення проблем;
2. Визначення напрямів роботи з дитиною;
3. Психокорекційні ігрові вправи
4. Використання елементів арт-терапії
5. Навчання дитини елементами аутотренінгу
6. Домашні заняття з елементами арт-терапії, що проводяться всією родиною
7. Рекомендаці батькам:
- формувати мотивацію досягнень дитини;
- уміння знімати нервово-психічне напруження
- навчати дитину прийомам психорегуляції, утримання уваги
- використовувати спокійні заняття, ігри для дитини
* * *
* * *
* * *
* * *
Карантин! Як зберегти внутрішню рівновагу.
Поради психологів
Вже тривалий час ми знаходимося у вимушеній самоізоляції через карантин. Майже весь свій час проводимо вдома, позбавлені своїх звичних справ і розваг, обмежені у просторі та виборі занять; живемо в інформаційному потоці, переповненому негативними новинами і прогнозами, пов`язаними з пандемією коронавірусу. Як же використовувати цей час ефективно і кожного дня залишатись у ресурсному стані?
Ми всі різні. У кожного із нас своя картина світу, свої цінності. Ми маємо різні світогляди, різні темпераменти, різний досвід і способи реагування в складних ситуаціях, різні стратегії подолання цих ситуацій. І всі ці способи і стратегії мають право на існування, якщо є для Вас дієвими і допомагають зберегти внутрішню рівновагу. А, отже, і спосіб «проживання» самоізоляції буде у кожного свій, індивідуальний.
Проте, психологи мають доволі універсальні поради щодо того, як правильно організувати життя під час карантину, аби зберегти психічне і психологічне здоров’я. Дослухатись або не дослухатись до цих порад - обирати Вам.
Виконуйте рекомендації фахівців щодо збереження здоров’я та профілактики захворювань.
Зверніть увагу на свій стан (і фізичний і психологічний).
Чи Ви «в нормі»? Чи можете якось покращити свій стан? Що саме Ви могли б для цього зробити? Чи потрібна Вам допомога? Чи знаєте до кого звернутися за цією допомогою?
Будьте «тут і тепер», в реальному місці, в реальних обставинах. Почніть помічати, що з Вами відбувається (в тілі, думках)? Проаналізуйте, що посилює стан тривоги, а що - заспокоює.
Запитуйте себе про те, що Ви можете змінити, а що потрібно просто прийняти. Дійте відповідно.
Продумайте режим дня, складіть чіткій план власних дій (не забувайте включити в цей план дозвілля!) і дотримуйтесь запланованого. Зберігайте звичні ритуали. Це Вас зорганізує і надасть впевненості у діях.
Їсти і спати краще в один час. Звертайте увагу на процес їжі, не відволікайтеся. Харчуйтесь регулярно, їжте здорову їжу. Пийте достатньо води. Намагайтеся висипатися. Слідкуйте за гігієною сну.
Знаходьте час для рухової активності.
Дотримуйтесь інформаційної гігієни. Встановіть чіткий інформаційний режим, отримуйте інформацію з надійних офіційних джерел, дозуйте кількість інформації на день, аналізуйте, мисліть критично.
Проаналізуйте свої потреби і визначте, які із них першочергові, а які - другорядні. Подумайте, як можна реалізувати Ваші потреби? Дбайте про задоволення свої першочергових потреб і потреб Ваших близьких!
Розподіліть домашні обов’язки.
Складіть кризовий план. Зараз багато людей переживають через те, що у них обмежились джерела доходів. Це, звісно, додає зайвих хвилювань. Тому, добре було б розписати витрати, визначити, що потрібно купувати в першу чергу, а що може і зачекати. Лишіть резервний запас на непередбачувані витрати.
Відмовтеся від тотального контролю. Це невротизує і складно здійснюється в нестабільних обставинах.
Організуйте особистий простір для кожного, поважайте його і не порушуйте. (Кожному із нас, час від часу, потрібно побути «наодинці з самим собою».) Виділяйте час «тільки для себе». В цей час робіть те, що дарує вам радість, спокій, задоволення, відновлює Ваші ресурси (хобі, медитація, творчість, догляд за собою тощо).
Піклуйтесь про себе.
Говоріть і приймайте слова підтримки.
Пам’ятайте про цінності, що надають сенс Вашому життю. Визначте і усвідомте, що у Вашому житті є важливим, а що не має важливого значення і вибудовуйте своє повсякдення згідно цих пріоритетів.
Приділяйте увагу своїм почуттям. Намагайтеся не блокувати їх. Важливо розуміти, що з Вами відбувається.
Не тримайте все у собі. За можливості діліться своїми думками і емоціями з людьми, які здатні Вас підтримати. (Дуже добре у таких ситуаціях допомагають і техніки виписування.)
Не відмовлятися від спілкування. Комунікація, соціальні зв’язки – це важлива частина життя.
Шукайте нові можливості: знання, спорт, хобі. «Зловіть свою хвилю!».
Шукайте і давайте підтримку.
Шукайте себе! Карантин – прекрасна можливість саморозвитку, самоактуалізації. Цією можливістю потрібно користуватись.
Радійте навіть малим досягненням. Бути вдячними собі та іншим.
Не намагайтесь докорінно змінити своє життя згідно чужих рекомендацій, живіть у ритмі природному для Вас і вашої психіки.
Пам’ятайте про цілющі властивості гумору: гумор і сміх знижують стрес і напругу. Користуйтесь цим. Взагалі, позитивне налаштування дуже важливе, як під час карантину, так і у будь-який інший час.
Самодопомога при стресі:
Основний зміст самодопомоги при стресі полягає у розумінні необхідності відновлюватися.
Практикуйте дихання для зняття тривоги. Наприклад, так зване «дихання по квадрату»: на рахунок «1,2,3,4» ми вдихаємо повітря; на «1,2,3,4» - затримуємо дихання; на «1,2,3,4» – видихаємо; на «1,2,3,4» – знову затримуємо дихання. Якщо виконувати цю вправу кілька хвилин – хвилювання знижується.
Займіть себе чимось. Будь – яка діяльність – хороший спосіб переключення уваги, боротьби з панікою і тривогою.
Подивіться на ситуацію під іншим кутом зору, знайдіть позитив. Наприклад: необхідність виконувати роботу онлайн - Ви давно планували опанувати інтернет – ресурси, а зараз маєте можливість реалізувати ці плани; дуже багато часу витрачаєте на таку роботу - проте, саме зараз, в умовах карантину, Ви маєте можливість більше знаходитися вдома із своєю сім’єю тощо. Випишіть 10 позитивних висновків на аркуш паперу!
Створіть список стресорів. До прикладу: «самотність», «велика кількість негативної інформації», «неможливість вийти на вулицю» абощо. Проранжуйте ці стресори від 1 до 10 (за силою впливу) і навпроти одразу запишіть ресурсну активність, яка може Вас підтримати. Хороші згадки можуть знімати напруженість.
Пригадайте позитивний досвід подолання труднощів, складних ситуацій: - Що Вам допомогло? - Які люди були поруч із Вами та допомогли пережити стрес? - Якщо їх зараз уявити поруч, то щоб вони сказали Вам? - Як би вони підтримали Вас?...
Це ті ресурси, за допомогою яких Ви здатні впоратись із досить складними ситуаціями. І вони завжди Вам доступні.
Згадайте або уявіть безпечне місце, у якому почуватиметесь добре, спокійно, затишно і у повній безпеці. Згадайте (або уявіть) всі особливості цього простору, його звуки і запахи, відчуття на шкірі і в тілі. Сконструюйте у своїй уяві «живий» образ цього ресурсного місця... Можете «відвідувати» це місце упродовж дня і «перебувати» там деякий час, за потреби.
Сама думка про це безпечне місце нагадуватиме Вашій психіці, що ситуація з часом стабілізується.
* * *